👈 فروشگاه فایل 👉

ترکیب بندی رنگ در معماری

ارتباط با ما

... دانلود ...

ترکیب بندی رنگ در معماری

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 6 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 

1

‏ترکیب بندی ‏رنگ در معماری

‏رنگ‏ ‏یکی‏ ‏از‏ ‏اجزای‏ ‏اصلی‏ ‏در‏ ‏طراحی‏ ‏و‏ ‏ساخت‏ ‏مبلمان‏ ‏داخلی‏ ‏است‏. ‏امروزه‏ ‏اهمیت‏ ‏صنعت‏ ‏مبلمان‏ ‏بعنوان‏ ‏یکی‏ ‏از‏ ‏مهمترین‏ ‏جلوه‏ ‏های‏ ‏معماری‏ ‏داخلی‏ ‏برای‏ ‏همگان‏ ‏روشن‏ ‏و‏ ‏آشکار‏ ‏است‏. ‏طبیعی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏نوع‏ ‏طراحی‏ ‏و‏ ‏ساخت‏ ‏مبلمان‏ ‏در‏ ‏جنبه‏ ‏های‏ ‏مختلف‏ ‏زندگی‏ ‏انسان‏ ‏تاثیر‏ ‏عمیقی‏ ‏خواهد‏ ‏گذاشت‏. ‏از‏ ‏این‏ ‏رو‏ ‏شناخت‏ ‏ابعاد‏ ‏مختلف‏ ‏طراحی‏ ‏مبلمان‏ ‏داخلی‏ ‏از‏ ‏جنبه‏ ‏روانشناسانه‏ ‏تا‏ ‏مسائل‏ ‏فنی‏ ‏و‏ ‏مهندسی‏ ‏کاملا‏ ‏ضروری‏ ‏به‏ ‏نظر‏ ‏می‏ ‏رسد‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏میان‏ ‏مباحثی‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏بررسی‏ ‏شناخت‏ ‏آن‏ ‏لازم‏ ‏و‏ ‏اجتناب‏ ‏ناپذیر‏ ‏است‏. ‏عامل‏ ‏رنگ‏ ‏است‏. ‏رنگها‏ ‏زندگی‏ ‏را‏ ‏زنده‏ ‏می‏ ‏کنند‏. ‏جاندارند‏ ‏و‏ ‏قابل‏ ‏لمس‏ ‏اند‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏زبان‏ ‏دیداری‏ ‏احساسات‏ ‏انسان‏ ‏به‏ ‏کار‏ ‏می‏ ‏روند‏. ‏رنگ‏ ‏و‏ ‏ترکیب‏ ‏های‏ ‏آن‏ ‏واکنش‏ ‏و‏ ‏احساسات‏ ‏مختلفی‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏افراد‏ ‏بر‏ ‏می‏ ‏انگیزد‏. ‏بعضی‏ ‏از‏ ‏رنگها‏ ‏احساس‏ ‏آرامش‏ ‏و‏ ‏برخی‏ ‏دیگر‏ ‏احساس‏ ‏هیجان‏ ‏می‏ ‏افزایند‏. ‏بعضی‏ ‏حس‏ ‏اعتماد‏ ‏و‏ ‏تفاهم‏ ‏را‏ ‏زنده‏ ‏می‏ ‏کنند‏ ‏و‏ ‏برخی‏ ‏حس‏ ‏وحشت‏ ‏و‏ ‏ناامنی،‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏مثال‏ ‏در‏ ‏یک‏ ‏شرکت‏ ‏تجاری،‏ ‏با‏ ‏استفاده‏ ‏از‏ ‏رنگهای‏ ‏پخته‏ ‏و‏ ‏هماهنگ‏ ‏می‏ ‏توان‏ ‏محیط‏ ‏کار‏ ‏را‏ ‏چنان‏ ‏آراست‏ ‏که‏ ‏حسی‏ ‏از‏ ‏اعتماد‏ ‏و‏ ‏احترام‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏مشتریان‏ ‏ایجاد‏ ‏کند‏ ‏و‏ ‏یا‏ ‏برعکس‏. ‏اتاق‏ ‏انتظار‏ ‏یک‏ ‏پزشک‏ ‏را‏ ‏با‏ ‏به‏ ‏کار‏ ‏بردن‏ ‏رنگهای‏ ‏قرمز‏ ‏و‏ ‏نارنجی‏ ‏به‏ ‏محیطی‏ ‏بدل‏ ‏کرد‏ ‏که‏ ‏بجای‏ ‏حس‏ ‏آرامش،‏ ‏حس‏ ‏اضطراب‏ ‏و‏ ‏نگرانی‏ ‏را‏ ‏افزایش‏ ‏دهد‏. ‏بحث‏ ‏ما‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏مقاله‏ ‏راجع‏ ‏به‏ ‏نوع‏ ‏و‏ ‏جنس‏ ‏مواد‏ ‏رنگها‏ ‏و‏ ‏کاربری‏ ‏آنها‏ ‏از‏ ‏لحاظ‏ ‏فیزیکی‏ ‏و‏ ‏شیمیایی‏ ‏نیست‏. ‏بلکه‏ ‏قصد‏ ‏آن‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏مورد‏ ‏انتخاب‏ ‏صحیح‏ ‏نوع‏ ‏رنگ‏ ‏و‏ ‏ترکیب‏ ‏انواع‏ ‏رنگها‏ ‏با‏ ‏سایه‏ ‏های‏ ‏آن‏ ‏در‏ ‏محیط‏ ‏کار‏ ‏و‏ ‏زندگی‏ ‏صحبت‏ ‏کنیم‏. ‏هر‏ ‏محصول‏ ‏و‏ ‏یا‏ ‏سازه‏ ‏تولیدی‏ ‏در‏ ‏انتها‏ ‏نیاز‏ ‏به‏ ‏رنگ‏ ‏آمیزی‏ ‏دارد‏ ‏که‏ ‏بسته‏ ‏به‏ ‏نوع‏ ‏مصرف‏ ‏و‏ ‏سلیقه‏ ‏استفاده‏ ‏کننده‏ ‏رنگ‏ ‏آن‏ ‏تعیین‏ ‏می‏ ‏گردد‏. ‏چرا‏ ‏که‏ ‏نوع‏ ‏رنگ‏ ‏هر‏ ‏محصول‏ ‏خود‏ ‏نمایانگر‏ ‏نوع‏ ‏مصرف‏ ‏و‏ ‏مصرف‏ ‏کننده،‏ ‏مد،‏ ‏سبک‏ ‏خاص‏ ‏تولید،‏ ‏درجه‏ ‏اهمیت‏ ‏آن‏ ‏محصول‏ ‏و‏ ‏غیره‏ ‏می‏ ‏باشد‏. ‏متاسفانه‏ ‏امروز‏ ‏این‏ ‏مساله‏ ‏مهم‏ ‏در‏ ‏صنعت‏ ‏مبلمان‏ ‏و‏ ‏صنایع‏ ‏چوب‏ ‏با‏ ‏بی‏ ‏توجهی‏ ‏مواجه‏ ‏گردیده‏ ‏است‏. ‏بنابراین‏ ‏نیاز‏ ‏به‏ ‏شناخت‏ ‏رنگها،‏ ‏با‏ ‏توجه‏ ‏به‏ ‏اینکه‏ ‏همه‏ ‏ما‏ ‏خواسته‏ ‏و‏ ‏ناخواسته‏ ‏تحت‏ ‏تاثیر‏ ‏جاذبه‏ ‏رنگ‏ ‏ها‏ ‏هستیم‏ ‏در‏ ‏زندگی‏ ‏امروز‏ ‏بیش‏ ‏از‏ ‏پیش‏ ‏احساس‏ ‏می‏ ‏گردد‏. ‏آشنایی‏ ‏با‏ ‏رنگ‏ ‏ها‏ ‏و‏ ‏ترکیب‏ ‏آنها‏ ‏نه‏ ‏فقط‏ ‏یک‏ ‏هنر‏ ‏است،‏ ‏بلکه‏ ‏علمی‏ ‏است‏ ‏جامع‏ ‏و‏ ‏گسترده‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏قوانین‏ ‏ویژه‏ ‏ای‏ ‏پیروی‏ ‏می‏ ‏کند‏. ‏قوانینی‏ ‏مانند‏: ‏تضاد،

2

‏ ‏هماهنگی،‏ ‏سایه‏ ‏روشن‏ ‏و‏ ‏…‏ هماهنگی‏ ‏رنگ‏ ‏ها‏ ‏مثل‏ ‏هماهنگی‏ ‏نت‏ ‏های‏ ‏موسیقی‏ ‏است‏. ‏همانگونه‏ ‏که‏ ‏ترکیب‏ ‏صحیحی‏ ‏از‏ ‏نت‏ ‏ها‏ ‏می‏ ‏تواند‏ ‏آهنگی‏ ‏گوش‏ ‏نواز‏ ‏بیافریند،‏ ‏ترکیبی‏ ‏از‏ ‏رنگ‏ ‏های‏ ‏مناسب‏ ‏و‏ ‏هماهنگ‏ ‏نیز‏ ‏می‏ ‏تواند‏ ‏یک‏ ‏اثر‏ ‏نقاشی‏ ‏و‏ ‏یا‏ ‏طرح‏ ‏گرافیکی‏ ‏چشم‏ ‏نواز‏ ‏خلق‏ ‏کند‏. ‏به‏ ‏همین‏ ‏طریق‏ ‏یک‏ ‏طراح‏ ‏داخلی‏ ‏ساختمان‏ ‏نیز،‏ ‏هماهنگی‏ ‏فضای‏ ‏ساختمان‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏هماهنگی‏ ‏رنگها‏ ‏با‏ ‏سایر‏ ‏اجزای‏ ‏ساختمان‏ ‏جستجو‏ ‏می‏ ‏کند‏. ‏شناخت‏ ‏رفتارها،‏ ‏شخصیت‏ ‏ها‏ ‏و‏ ‏توانایی‏ ‏های‏ ‏رنگ‏ ‏بسیار‏ ‏پیچیده‏ ‏ولی‏ ‏قانونمند‏ ‏است‏. ‏تنوع‏ ‏رنگها،‏ ‏سر‏ ‏به‏ ‏میلیون‏ ‏ها‏ ‏می‏ ‏زند‏. ‏اما‏ ‏اگر‏ ‏بتوان‏ ‏این‏ ‏تنوع‏ ‏را‏ ‏دسته‏ ‏بندی‏ ‏و‏ ‏تحلیل‏ ‏کرد‏ ‏آنگاه‏ ‏این‏ ‏مجموعه‏ ‏بی‏ ‏شمار‏ ‏رام‏ ‏تر‏ ‏و‏ ‏قابل‏ ‏دسترس‏ ‏تر‏ ‏می‏ ‏شود‏. ‏نکته‏ ‏دیگر‏ ‏آن‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏تمامی‏ ‏رنگهای‏ ‏موجود‏ ‏در‏ ‏طبیعت‏ ‏در‏ ‏واقع‏ ‏از‏ ‏چند‏ ‏رنگ‏ ‏اصلی‏ ‏به‏ ‏وجود‏ ‏آمده‏ ‏اند‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏جای‏ ‏خود‏ ‏به‏ ‏آن‏ ‏خواهیم‏ ‏پرداخت‏. ‏ترکیب‏ ‏بندی‏ ‏های‏ ‏متفاوتی‏ ‏به‏ ‏صورت‏ ‏تک‏ ‏رنگ‏ ‏منوکروم،‏ ‏دو‏ ‏رنگ‏ ‏،‏ ‏سه‏ ‏رنگ،‏ ‏و‏ ‏حتی‏ ‏چهار‏ ‏رنگ‏ ‏و‏ ‏…‏ وجود‏ ‏دارد‏ ‏که‏ ‏شناخت‏ ‏کامل‏ ‏از‏ ‏تمامی‏ ‏این‏ ‏عوامل‏ ‏طراح‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏پیشرو‏ ‏اهدافش‏ ‏یاری‏ ‏می‏ ‏کند‏. ‏چرخه‏ ‏رنگ‏ ‏تعداد‏ ‏رنگها‏ ‏قابل‏ ‏شمارش‏ ‏نیست‏. ‏اما‏ ‏تمامی‏ ‏رنگها‏ ‏از‏ ‏ترکیبی‏ ‏از‏ ‏سه‏ ‏رنگ‏ ‏اصلی‏ ‏آبی،‏ ‏زرد،‏ ‏قرمز‏ ‏و‏ ‏یا‏ ‏از‏ ‏این‏ ‏سه‏ ‏با‏ ‏یکدیگر‏ ‏می‏ ‏آفریند‏ ‏و‏ ‏یا‏ ‏به‏ ‏وسیله‏ ‏دو‏ ‏رنگ‏ ‏سفید‏ ‏و‏ ‏سیاه،‏ ‏روشن‏ ‏تر‏ ‏و‏ ‏تیره‏ ‏تر،‏ ‏یا‏ ‏زنده‏ ‏تر‏ ‏و‏ ‏مرده‏ ‏تر‏ ‏حاصل‏ ‏می‏ ‏شوند‏.

‏از‏ ‏ترکیب‏ ‏مستقیم‏ ‏رنگهای‏ ‏اصلی‏ ‏درجه‏ ‏اول‏ ‏رنگهای‏ ‏درجه‏ ‏دوم‏ ‏یعنی‏ ‏نارنجی،‏ ‏سبز‏ ‏و‏ ‏بنفش‏ ‏بوجود‏ ‏می‏ ‏آیند‏. ‏رنگهای‏ ‏جدید‏ ‏به‏ ‏مثابه‏ ‏تلاش‏ ‏رنگهای‏ ‏اصلی‏ ‏برای‏ ‏نزدیک‏ ‏شدن‏ ‏به‏ ‏یکدیگر‏ ‏از‏ ‏ترکیبهای‏ ‏غیر‏ ‏منظم‏ ‏و‏ ‏نابرابر‏ ‏رنگهای‏ ‏اصلی،‏ ‏رنگهای‏ ‏جدیدی‏ ‏به‏ ‏وجود‏ ‏می‏ ‏آید‏ ‏که‏ ‏رنگهای‏ ‏درجه‏ ‏سوم‏ ‏خوانده‏ ‏می‏ ‏شوند‏. ‏مجموعه‏ ‏این‏ ‏رنگها،‏ ‏یعنی‏ ۱۲ ‏رنگ‏ ‏حاصله‏ ‏دایره‏ ‏رنگ‏ ‏را‏ ‏تشکیل‏ ‏می‏ ‏دهند‏ ‏که‏ ‏اگر‏ ‏این‏ ‏مجموعه‏ ‏را‏ ‏بشناسید‏ ‏می‏ ‏توانید‏ ‏با‏ ‏آن‏ ‏از‏ ‏سراسر‏ ‏دنیای‏ ‏رنگ‏ ‏بگذرید‏ ‏و‏ ‏حتی‏ ‏زوایای‏ ‏ناشناخته‏ ‏آن‏ ‏را‏ ‏کشف‏ ‏کنید‏.

‏با‏ ‏توجه‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏که‏ ‏رنگها‏ ‏نقش‏ ‏تعیین‏ ‏کننده‏ ‏ای‏ ‏در‏ ‏انتقال‏ ‏مفاهیم‏ ‏ایفا‏ ‏کنند‏ ‏بنابراین‏ ‏در‏ ‏نمایشگاه‏ ‏ها‏ ‏عناصر‏ ‏رنگی‏ ‏می‏ ‏توانند‏ ‏توجه‏ ‏اشخاص‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏خود‏ ‏جلب‏ ‏کنند‏ ‏از‏ ‏این‏ ‏رو‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏فضاها‏ ‏به‏ ‏تضاد‏ ‏رنگی‏ ‏شدیدی‏ ‏نیاز‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏همین‏ ‏خاصر‏ ‏در‏

3

‏طراحی‏ ‏آن‏ ‏ها‏ ‏باید‏ ‏طیف‏ ‏گسترده‏ ‏ای‏ ‏از‏ ‏رنگها‏ ‏و‏ ‏خلوص‏ ‏آن‏ ‏ها‏ ‏در‏ ‏نظر‏ ‏گرفته‏ ‏شود‏.

‏در‏ ‏مجموع‏ ‏استفاده‏ ‏از‏ ‏رنگهای‏ ‏نافذ‏ ‏در‏ ‏نمایشگاه‏ ‏ها‏ ‏بسیار‏ ‏تاثیر‏ ‏گذار‏ ‏بوده‏ ‏و‏ ‏عموما‏ ‏رنگهای‏ ‏قرمز،‏ ‏نارنجی،‏ ‏زرد‏ ‏طبیعتی‏ ‏محرک‏ ‏تر‏ ‏و‏ ‏مهیج‏ ‏تر‏ ‏نسبت‏ ‏به‏ ‏آبی،‏ ‏سبز‏ ‏و‏ ‏بنفش‏ ‏دارند‏ ‏و‏ ‏وقتی‏ ‏که‏ ‏رنگهای‏ ‏قرمز‏ ‏،‏ ‏زرد‏ ‏و‏ ‏آبی‏ ‏به‏ ‏نسبت‏ ‏های‏ ‏برابر‏ ‏با‏ ‏هم‏ ‏بکار‏ ‏روند‏ ‏قرمز‏ ‏دارای‏ ‏بیشترین‏ ‏نفود‏ ‏و‏ ‏پیش‏ ‏رونده‏ ‏خواهد‏ ‏بود‏ ‏در‏ ‏صورتی‏ ‏که‏ ‏زرد‏ ‏و‏ ‏آبی‏ ‏پس‏ ‏رونده‏ ‏و‏ ‏نفوذ‏ ‏زرد‏ ‏نسبت‏ ‏به‏ ‏آبی‏ ‏بیشتر‏ ‏است‏.

‏با‏ ‏استفاده‏ ‏از‏ ‏رنگهای‏ ‏قوی‏ ‏و‏ ‏روشن‏ ‏که‏ ‏با‏ ‏محیط‏ ‏خود‏ ‏دارای‏ ‏تباین‏ ‏است،‏ ‏می‏ ‏توان‏ ‏به‏ ‏خلق‏ ‏کانون‏ ‏های‏ ‏توجه‏ ‏مبادرت‏ ‏ورزید‏ ‏ولی‏ ‏در‏ ‏صورتی‏ ‏که‏ ‏زمینه‏ ‏دارای‏ ‏رنگ‏ ‏های‏ ‏روشن‏ ‏و‏ ‏قوی‏ ‏باشد‏ ‏می‏ ‏توان‏ ‏از‏ ‏نوارهای‏ ‏رنگی‏ ‏یا‏ ‏نورهای‏ ‏فلورسنت‏ ‏یا‏ ‏حتی‏ ‏ایجاد‏ ‏تضاد‏ ‏سیاه‏ ‏و‏ ‏سفید‏ ‏استفاده‏ ‏کرد‏. ‏این‏ ‏نکته‏ ‏باید‏ ‏همیشه‏ ‏مد‏ ‏نظر‏ ‏قرار‏ ‏گیرد‏ ‏که‏ ‏مهم‏ ‏ترین‏ ‏عامل‏ ‏برای‏ ‏ایجاد‏ ‏کانون‏ ‏توجه‏ ‏تضاد‏ ‏یا‏ ‏تباین‏ ‏رنگ‏ ‏می‏ ‏باشد‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏آن‏ ‏کنتراست‏ ‏نیز‏ ‏می‏ ‏گویند‏.

‏در‏ ‏فضاهای‏ ‏نمایشگاهی‏ ‏پس‏ ‏از‏ ‏کنتراست‏ ‏دومین‏ ‏عامل‏ ‏ایجاد‏ ‏کانون‏ ‏توجه،‏ ‏نورپردازی‏ ‏مناسب‏ ‏و‏ ‏ایجاد‏ ‏نورهای‏ ‏رنگی‏ ‏و‏ ‏حرکت‏ ‏دادن‏ ‏آن‏ ‏ها‏ ‏می‏ ‏باشد‏.

‏با‏ ‏به‏ ‏کارگیری‏ ‏مناسب‏ ‏رنگها،‏ ‏می‏ ‏توان‏ ‏قطعات‏ ‏مجزای‏ ‏یک‏ ‏محصول‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏گونه‏ ‏ای‏ ‏رنگ‏ ‏آمیزی‏ ‏کرد‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏نظر‏ ‏بصری‏ ‏فرمی‏ ‏واحد‏ ‏را‏ ‏برای‏ ‏محصول‏ ‏القاء‏ ‏کند‏ ‏و‏ ‏یا‏ ‏برعکس‏ ‏قطعات‏ ‏را‏ ‏بیش‏ ‏از‏ ‏آنچه‏ ‏که‏ ‏هست‏ ‏مجزای‏ ‏از‏ ‏یکدیگر‏ ‏نشان‏ ‏دهند‏ ‏که‏ ‏با‏ ‏قوت‏ ‏بخشیدن‏ ‏و‏ ‏یا‏ ‏ضعیف‏ ‏کردن‏ ‏خط‏ ‏مرزی‏ ‏بین‏ ‏دو‏ ‏سطح‏ ‏رنگی‏ ‏می‏ ‏توان‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏نتایج‏ ‏دست‏ ‏یافت‏. ‏در‏ ‏نمایشگاهها‏ ‏و‏ ‏فرشگاهها‏ ‏نیز‏ ‏در‏ ‏بعضی‏ ‏موارد‏ ‏هویت‏ ‏سازمانی،‏ ‏نقش‏ ‏اصلی‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏انتخاب‏ ‏به‏ ‏کارگیری‏ ‏رنگ‏ ‏ایفا‏ ‏می‏ ‏کند‏ ‏به‏ ‏همین‏ ‏خاصر‏ ‏طراحان‏ ‏و‏ ‏دکورسازان‏ ‏باید‏ ‏با‏ ‏نمادهای‏ ‏رنگی‏ ‏مراکز‏ ‏مختلف‏ ‏آشنائی‏ ‏داشته‏ ‏باشند‏ ‏و‏ ‏برمبنای‏ ‏آن‏ ‏طرح‏ ‏های‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏ارائه‏ ‏و‏ ‏اجرا‏ ‏نمایند‏. ‏همانطور‏ ‏که‏ ‏می‏ ‏دانیم‏ ‏بعضی‏ ‏از‏ ‏فروشگاههای‏ ‏زنجیره‏ ‏ای‏ ‏پوشاک،‏ ‏مواد‏ ‏غذایی،‏ ‏بهداشتی،‏ ‏صنعتی‏ ‏و‏ ‏…‏ رنگی‏ ‏خاص‏ ‏را‏ ‏برای‏ ‏معرفی‏ ‏و‏ ‏شناساندن‏ ‏محصولات‏ ‏خود‏ ‏انتخاب‏ ‏می‏ ‏کنند‏ ‏بعنوان‏ ‏مثال‏ ‏برای‏ ‏جلب‏ ‏نظر

👇محصولات تصادفی👇

پاورپوینت دستگاه عصبی پاورپوینت آشنائي با مفاهيم اوليه شي گرائي تحقیق گفت ‌و گو‌ دانلود پاورپوینت جغرافیای انسانی درس12 (پراکندگی و نقش شهرها) پاورپوینت مد لهای اپیدمیولوژیک